TJO Konsultatsioonid

Väike-Paala 1, 11415 Tallinn
Tel 665 9525
Faks 665 9521
info[at]tjo dot ee

Otsi:
EST ENG RUS

Login
Kasutajanimi:
Parool:
Unustasid parooli?
Registreeru

  Kasulik info

Erinevad toetused

Intervjuud

Nõuanded

   1-minuti õppetund: Mida on tootmisettevõttel õppida Vormel-1-st?
   1 minuti õppetund: Me ei tohi seda klienti kaotada
   1 minuti õppetund: Viska minema see pastakas...
   Operatiivne või strateegiline plaan
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – III osa
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – II osa
   Kas ruumipuudus tootmises on põhjus või tagajärg?
   Kas esimene „lean-vasikas“ peab ikka aia taha minema?
   Möödalaskmistest Lean põhimõtete ja tehnikate rakendamisel
   Partiitootmine vs ühe toote voog (one piece flow)
   Kiire tootevahetus SMED tehnikaga
   Lean-tehnikate rakendamise tase tootmisettevõtetes
   Juurpõhjuste analüüsi tööriistad ja 8D raport
   LEAN Manufacturing erinevate variatsioonidega
   Tark ei torma põhimõte tootmisettevõttes
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – I osa
   ISO 9001 – kas ainult sertifikaadi pärast?
   Dokumendihalduse lahenduste uuring

Korduma kippuvad küsimused

Kasulikud tööriistad

Kasulikku lugemist

Standarditest

ISO 9001 käsiraamat

Artiklid

Enne 2002. a ilmunud artiklid



Firmast

Konsultatsioon

Koolitus

Kasulik info

Uudised

Kuidas vältida ebameeldivate asjade edasilükkamist?


Juuni 2006

Me puutume kokku ülesannetega ja kohustustega, mis tekivad tööülesannetest või meie isiklikest kohustustest lähtuvalt. Üldjuhul me teame, mida peame tegema, kuid kõige raskem on tegevuste ellu viimine ning lõpuni ära tegemine. Üldiselt võib ülesanded ja kohustused oma iseloomult jagada kaheks. Esiteks meeldivad tegevused, mille tegemine ei valmista suuremat muret ja mis tehakse tavaliselt esmajärjekorras ja ilma suuremate probleemideta. Tulemuseks on, et meeldivad tegevused saavad tehtud sageli varem, kui on nende tegelik tähtaeg - sa naudid nende tegemise protsessi. Kuid elu ei koosne ainult meeldivatest tegevustest, on ka ebameeldivaid tegevusi, mis jäävad ja saavad tavaliselt viimase võimaliku piirini edasilükatud. Millised võivad olla erinevate asjade puhul ebameeldivuste tekitajateks?



  •  Halb kogemus minevikust. Mõni tegevus, mis ei õnnestunud näiteks kogemuse või vahendite puudumisel.
  • Tegevus (kohustus) mis ei ole "sinu enda oma". Tegevus, mis ei ole omane sinu harjumustele või ei saa sellest isiklikku kasu.
  • Sa ei ole täpselt arusaanud ülesande või kohustuse eesmärgist.
  • Hirm ebaõnnestumise ees.

Tahame või mitte, kuid elus tuleb teha ja kokku puutuda ebameeldivate tegevustega. Kuid mismoodi vältida ebameeldivate asjade edasilükkamist?
 

Tee kõige ebameeldivam esimesena

Alusta päeva sellise asja tegemisega, millega sa emotsionaalselt kõige vähem tahaksid tegeleda. Sellega tulemusena asetad kõige vähem nauditavad tegevused ajale, kus oled kõige energilisem. Ära kunagi jäta ebameeldivaid tegevusi päeva lõppu, sest siis on endale lihtne öelda: "Tundub, et ma täna ei jõua sellega tegeleda ja pealegi võin ma seda homme ka teha." Usu mind, see jääb sul hommegi tegemata.

Tee endale eesmärk selgeks, küsi selgitusi

Ülesannete lahendamise ja edasi lükkamise põhjuseks võib olla ka info puudus. Selgita ja tee enda jaoks võimalikult selgeks eesmärk, mille pead saavutama. Kui on küsimusi küsi kohe.
 

Määra oma tegevustele reaalsed tähtajad

Tegevustele mida planeerid määra reaalsed tähtajad ja pea nendest kinni. Ei ole olemas võimatuid ülesandeid, vaid on liiga lühikesed tähtajad. Võimalusel proovi iga uue asjaga kohe midagi ära teha, juba samal hetkel, kui sa selle olemasolust teada saad (nagu näiteks kliendile pakkumise koostamine, helistamine, e-kirja kirjutamine). See ei lase asjadel kuhjuda ega luba neil suureks ja hirmuäratavaks paisuda.
 

"Reklaami" oma tähtaegu

Räägi teistele oma ebameeldivate ülesannetega tegelema asumise algus- ja lõpptähtaegadest ehk "reklaami" oma tähtaegu võttes sellega ka täitmise kohustuse ehk vastutuse. Kui kaasad peale sinu ka teised inimesed, väheneb oluliselt tõenäosus, et sa tähtaegadest ei hooli, kuna sa kindlasti ei taha teiste silmis "kaotajaks" jääda.
 

Suured ülesanded "tükelda" väiksemateks ja määra neile teostamise tähtajad

Jaga just raskemad, keerulisemad ja suuremad ülesanded osadeks. Tööta ühe osaga korraga. "Kui tervet rehkendust ei jõua tee pool, aga tee hästi."
 

Muuda oma mõtlemine "ma ei saa hakkama" "sa saad hakkama" vastu

Ära mõtle sellele, kui väga sa ebameeldivaga just praegu tegeleda ei tahaks. Keskendu hoopis sellele, kui hästi sa ennast tunneksid ja mida teeksid, kui see juba tehtud oleks. Mida realistlikumalt oskad seda ette kujutada, seda kiiremini tahad ülesande kallale asuda ja mis tähtsam, selle kiiresti lõpule viia.
 

Astu vastu oma hirmudele, ära karda

Üks minu kolleegidest armastab öelda "kui teed siis ära karda ja kui kardad siis ära tee". Üks edasilükkamise põhjuseid on hirm tegevuse tulemuse suhtes. Näiteks hirm helistada kliendile, kelle tellimusega on mingi probleem või kellele sa unustasid õigel ajal helistada. Sellisel juhul läheb ebamugavustunne iga päevaga suuremaks. Hirmu põhjus võib olla lihtsalt ka keeruline või raske klient. Tea, et iga kord oma hirmule vastu astudes ja emotsioonidele risti vastupidi käitudes, tugevdad sa oma iseloomu. Tehes seda, mida kardad, su hirm kaob.

Hirmu vastu võitlemisel aitab hea ja põhjalik ettevalmistus. Mõtle korralikult läbi ja valmista ette, mida ja mis moodi sa tegema hakkad. Kui sa suudad mõttes oma tegevuse läbi mõelda on sinu õnnestumise tõenäosus suurem. Mõtle igaks juhuks välja tagavara plaan, mis siis kui...

Peale igat tegevust analüüsi oma õnnestumise või ebaõnnestumise põhjuseid, ning tee enda jaoks järeldused, mida sa saaksid järgmisel korral veel paremini teha.
 

Premeeri ennast

Loomulikult peale tegevuse lõppu luba endale midagi, puhkus, treening, magusat või osta endale midagi.
 

Asu asja kallale

Tihti on edasilükkamiste peamiseks põhjuseks alateadlik ebameeldivate tegevuste alustamise moment. Seega, lõpeta arvuti taga istumine ja selle nõuande lugemine ning asu tegutsema. Ära peatu enne, kui oled lahendanud kõige kauem edasi lükatud ja ebameeldivaima kohustuse era- või tööelus.


TJO Konsultatsioonid

Lugege ka teisi TJO Konsultatsioonide nõuandeid