TJO Konsultatsioonid

Väike-Paala 1, 11415 Tallinn
Tel 665 9525
Faks 665 9521
info[at]tjo dot ee

Otsi:
EST ENG RUS

Login
Kasutajanimi:
Parool:
Unustasid parooli?
Registreeru

  Kasulik info

Erinevad toetused

Intervjuud

Nõuanded

   1-minuti õppetund: Mida on tootmisettevõttel õppida Vormel-1-st?
   1 minuti õppetund: Me ei tohi seda klienti kaotada
   1 minuti õppetund: Viska minema see pastakas...
   Operatiivne või strateegiline plaan
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – III osa
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – II osa
   Kas ruumipuudus tootmises on põhjus või tagajärg?
   Kas esimene „lean-vasikas“ peab ikka aia taha minema?
   Möödalaskmistest Lean põhimõtete ja tehnikate rakendamisel
   Partiitootmine vs ühe toote voog (one piece flow)
   Kiire tootevahetus SMED tehnikaga
   Lean-tehnikate rakendamise tase tootmisettevõtetes
   Juurpõhjuste analüüsi tööriistad ja 8D raport
   LEAN Manufacturing erinevate variatsioonidega
   Tark ei torma põhimõte tootmisettevõttes
   ISO 9001:2015 toob uuendusi – I osa
   ISO 9001 – kas ainult sertifikaadi pärast?
   Dokumendihalduse lahenduste uuring

Korduma kippuvad küsimused

Kasulikud tööriistad

Kasulikku lugemist

Standarditest

ISO 9001 käsiraamat

Artiklid

Enne 2002. a ilmunud artiklid



Firmast

Konsultatsioon

Koolitus

Kasulik info

Uudised

Millised on Eesti firmade tulevikuväljavaated?


Aprill 2008

Eesti "oma Nokia" otsingud jätkuvad...

 

Neil, kel parasjagu ei ole piisavalt palju riskikapitali ja/või puuduvad säravad ideed uute läbimurrete tarvis, tuleb keskenduda ellujäämisele ja konkurentsivõime tõstmisele. Üksnes majanduskasvule lootmine meid ilmselt mõnda aega ei aita. Mida siis teha?



Strateegilised valikud

 

Faktiks jääb asjaolu, et masstoodangu valmistamine kolib üha madalamate kuludega riikidesse. Erand tehakse vaid siis, kui kohalikud ettevõtted leiavad konkurentsieeliseid, mis aitavad madalatest kuludest üle olla. Olgu nendeks siis kiirus, paindlikkus, kohalike olude parem arvestamine või midagi muud. Eesti ettevõtted peavad leidma endale uued eelised.

Kui need eelised seostuvad üksnes sisenõudluse parema rahuldamisega, siis riigil tervikuna sellest palju kasu ei ole ja varem või hiljem leiame end kõik raskest seisust.

Palju on kõlanud üleskutseid: "Loobugem sisetarbimise kasvatamisest ja suunakem tähelepanu ekspordile!". Igati õige, kuid kuidas seda tegelikkuses ellu viia? Ei maksa unistada, et eksporditurgudel ootab keegi Eesti tooteid nagu printsi valgel hobusel.

Eksporditurgudel edu saavutamiseks tuleb pead murda ja mõelda välja see, millega suudaksime turgusid positiivselt üllatada. Ei pea just "rehapappi tegema", kuid eestlastel on seni paljudes valdkondades leidunud piisavalt nutikust ja läbilöögivõimet. Paraku viitsitakse mõnikord mõelda vaid lühikese perioodi peale, st lahendatakse lähiaja küsimused, kuid pikaajalise mõjuga otsused jäetakse tegemata.
 

Ekspordivõime vajab arendamist ja strateegilist planeerimist

On olemas palju näiteid ettevõtete kohta, kes on suutnud sisetarbimise toitmisest üle saada ja kellel on õnnestunud eksporditurgudel kliente oma toodete eelistes veenda. Tulemuseks on eksporditurgudel normaalsete tellimuste võitmine, mis on reeglina Eesti harjumuspärastest tellimustest märksa suuremad... See toob vajaduse need tellimused kenasti täita. Sugugi mitte kõik ettevõtted ei ole selleks valmis. Üldistatud kujul on sellisesse olukorda sattunud ettevõttel mitu valikut:

  1. Unustada koduturg ja keskenduda eksporditellimuste täitmisele. Muidu tore, aga kui midagi eksporditurul peaks ebaõnnestuma, siis võib ettevõttel suhteliselt täbarasti minna. Seejuures ei pea põhjus sugugi peituma organisatsioonis, võtame kasvõi Venemaaga seonduvad sündmused, islamiusuliste solvumiste jms rahvusvaheliste turgudega seonduvad näited.
  2. Unustada eksporditellimused ja kirjutada senine turundus jm arendustöö korstnasse. Sellise valiku tegemine "aitab" ühtlasi ka teiste kaasmaalaste äridele "reklaami teha" stiilis: "Ärge neilt tellige, nagunii hüppavad alt ära".
  3. Muuta oma müük, teenindus, varustus, arendus, tootmine, laomajandus, logistika jm funktsioonid tulemuslikumaks, langetada strateegilised valikud, millega tasub lühikeses ja pikas perspektiivis ise tegelda ja milliseid teenuseid/protsesse oleks targem sisse osta.
  4. Üheks täiendavaks võimaluseks on ühistegevus Eesti konkurentide ja partneritega ja saada tellimuste täitmisega kenasti hakkama, sillutades teed tulevikku. See aga eeldab eestlaslikust kadedusest ja põikpäisusest üle saamist.

Loomulikult on valikuid veel. Ja see, millise valiku igaüks teeb, jääb tema otsustada. Loodetavasti on see õige ja sellest võib tulevikus positiivseid edulugusid rääkida.
 

Kokkuvõte

Olen veendunud, et Eesti tuleviku eduvalemiks on:

  1. strateegiliselt ratsionaalsete otsuste langetamine, milles seisnevad meie konkurentsieelised ja milliseid teenuseid tasuks teistelt sisse osta
  2. ekspordimahtude kasvatamine - seda nii toodete, kuid miks mitte ka tarkvara jm eksporditavate teenuste osas
  3. pidev töö tootmise ja ka teiste valdkondade töökorralduse efektiivsuse tõstmisega - seni oleme teiste riikidega võrreldes ikka suhteliselt madalal järjel, kuid potentsiaali on tegelikult päris palju. Kui suudame ära kasutada oma arvuti- ja e- ning m-rakenduste lembuse ja ka tegeliku kasutamise, siis võiksime päris kiiresti edasi areneda. Peame oma väiksust selge tugevusena ära kasutama ja mobiilse ning ühtse tegevusega tugevuseks muutma.

TJO Konsultatsioonid on seni olnud toeks enam kui 60 strateegilise arengukava ja/või ekspordiplaani väljaarendamise ning paljudel juhtudel ka elluviimise juures. Tagantjärele on hea vaadata, kui palju on õnnestunud kunagisi unistusi (unistustena tunduvaid tulevikuplaane) tegelikkuses teoks teha.

Oluline on võimalikult varakult endale strateegilises plaanis selgeks teha, mida tahame tulevikus saavutada ja alustada kavandatu elluviimisega. Nii jõuame kindlamini (ja kiiremini) kohale. Seejuures ei tasu alahinnata võimalust kaasata ka mõtlemis- ja planeerimisprotsesside või efektiivsuse suurendamise tagamiseks professionaalseid koostööpartnereid. Rahalises mõttes tuleb see ettevõttele enamasti märksa soodsam, kui võtta arvesse ka katsetamiste teel saadud sageli küllaltki kulukaid õppetunde...

Kui teil on küsimusi või soovite lisainfot, siis võtke meiega ühendust.

Jussi Onoper
TJO Konsultatsioonid

Lugege ka teisi TJO Konsultatsioonide nõuandeid