See veebileht kasutab küpsiseid (cookies).

Jätkades TJO Konsultatsioonide veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Tutvu meie andmekaitse põhimõtetega.

Main content section

Konsultant kirjtuab: Kvaliteet on tähtis ka Eesti ettevõtjatele

Jussi Onoper
Juhatuse esimees, konsultant ja koolitaja

T.-J. Onoperi artikkel ilmus  12.11.1996 Eesti Päevalehes

Alates 1989. aastast tähistatakse iga aasta novembrikuu teisel neljapäeval ülemaailmset kvaliteedipäeva. Päeva esiletõstmisega tuletatakse kõigile meelde kvaliteedi tähtsat osa kogu ühiskonna arengus ja inimese heaolu kasvus. Edukamad firmad arenenud riikides on mõistnud kvaliteedi strateegilist tähendust ja täiendava konkurentsieelise saavutamise võimalust kvaliteedijuhtimise kaudu.

Eurooplased on olnud ülemaailmse kvaliteedipäeva entusiastlikeks toetajateks selle väljakuulutamisest peale. Ka käesoleval aastal tähistatakse seda päeva, kuid juba teist aastat moodustab ülemaailmne kvaliteedipäev ühe osa Euroopa kvaliteedinädalast. Tänavu algab see nädal 11. ja lõpeb 17. novembril. Euroopa kvaliteedinädala tähistamist alustati Euroopa Liidu initsiatiivil tunnustamaks kvaliteediliikumist ja rõhutamaks kvaliteedi toetuspoliitikat Euroopas.

Euroopa Liit on võtnud initsiatiivi enda kätte, kuna ta on veendunud, et kvaliteedijuhtimise kogemused on Euroopa edasise arengu ja konkurentsivõime ning tarbijate elukvaliteedi paranemise aluseks. Lisaks vastaval alal tegutsejate ühinemisele soovivad Euroopa kvaliteedinädala korraldajad kujundada positiivset suhtumist ka seni osavõtmatuks jäänud organisatsioonides. Eesmärk on saavutada organisatsioonide toetus ühisele tegevusele, et muuta Euroopa tooted ja teenused kvaliteedi sünonüümiks ning Euroopa ettevõtted edukuse sünonüümiks.

Euroopas on mõistetud, et koostöös peitub jõud, mis aitab kõikidel aktiivsetel osalejatel märksa kiiremini edasi areneda. Arengu kiirus on aga muutunud tänapäeva ärimaailmas pikaajalise edu saavutamise võtmeteguriks. Seetõttu ongi selleaastase kvaliteedinädala lipukirjaks valitud lause: Kvaliteet Euroopas – võidame üheskoos!

Eelmise aasta Euroopa kvaliteedinädala tähistamise näol oli tegemist pilootprojektiga, mille tegelik tulemus oli korraldajate sõnutsi erakorraline ja üritus osutus aasta tõeliseks tippsündmuseks. Kui möödunud aastal osales Euroopa kvaliteedinädala tähistamisel 23 Euroopa riiki, siis käesoleval aastal oodatakse veelgi aktiivsemat osavõttu — seda nii riikide kui ka ettevõtete osas.

Kuigi enamikus Eestis seni välja antud kalendritest ei ole ülemaailmsele kvaliteedipäevale ja käesoleval aastal juba teist korda toimuvale Euroopa kvaliteedinädalale mingit tähelepanu pööratud, tähistatakse seda Eestis mitmel pool sellest hoolimata.

Novembri teisel nädalal korraldavad Eesti kvaliteediühing ja statistikaselts konverentsi «Kvaliteedisuundumused Eestis». Kui eelmisel aastal viidi mäletatavasti läbi leiva kvaliteedipäev, siis seekord toimub Eesti kvaliteediühingu toidusektsiooni ja Lõuna-Eesti piimatööstuse korraldatav piima kvaliteedipäev. Üleeuroopalise kvaliteedinädala raames on veel mitmes ettevõttes seminare ning teisi üritusi.

Eelmise aastaga võrreldes on märgata teatavat edasiminekut — paljud Eesti ettevõtted on hakanud kvaliteedi tähtsusest aru saama. See on igati positiivne suundumus, iseäranis situatsioonis, kus valmistume ühinemiseks Euroopa Liiduga.

Paraku on Eesti ettevõtjad loomu poolest tagasihoidlikud. Ilmselt kardetakse, et teised loodud süsteemi oma ettevõttesse üle kannavad, või koguni seda, et äkki tekib kellelgi tahtmine midagi loodud süsteemi kohta lausuda. Ei suudeta mõista, et kvaliteedisüsteemi ei ole võimalik üks-ühele võõrasse ettevõttesse üle kanda. Iga ettevõte peab ise selleni jõudma, kasutades ja kasvatades selleks oma töötajaid. Kvaliteedisüsteemi juurutamise kiirus ettevõttes sõltub töötajate valmisolekust ja ettevõtte sisemisest kultuurist.

Eesti ettevõtjad peaksid aru saama, et iga ettevõte moodustab üksnes ühe etapi pikas väärtusloome ahelas, alates toote/teenuse kujundajast, toormematerjalide tarnijast ja töötlejast kuni lõpptoodete valmistajate, müügifirmade ja lõpptarbijateni. Sarnaselt ettevõttesiseste protsessidega on ka see ahel täpselt nii tugev, kui tugev on tema kõige nõrgem lüli. Kui kaasosalistega ei suudeta koostööd teha, võib tulemus kesiseks jääda. Üheskoos leitakse optimaalne lahendus probleemidele ja vastus küsimustele. Koos suudetakse tarbija soove ja ootusi kõige paremini täita.

Teistes Euroopa riikides püütakse kasutada iga võimalust, et oma edusamme esile tuua. Kvaliteediküsimuste avalik käsitlemine pigem hajutab kui tekitab kahtlusi teie klientides ja partnerites. See näitab teie soovi ja valmisolekut muutuda üha paremaks ja usaldusväärsemaks.

Loodetavasti saavad Eesti ettevõtjad oma häbelikkusest võitu ja ei karda väljakutsele vastata. Tarbijate ja partnerite usaldus on väärtus, mille loomiseks tasub pingutada.

Tunned teema vastu huvi?