See veebileht kasutab küpsiseid (cookies).

Jätkades TJO Konsultatsioonide veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Tutvu meie andmekaitse põhimõtetega.

Peamise sisu sektsioon

Mis on 5 miksi?

Igas organisatsioonis tuleb ette kõrvalekaldeid. Tegijatel juhtub nii mõndagi. Tavaliselt tegeletakse kiirete lahendustega ega süüvita probleemide põhjustesse. Kui küsitaksegi põhjust, siis sageli piirdutakse esimese „vabandusega“ (a la inimlik eksimus). Sellisel moel tegutsedes jäävad probleemid korduma. Rahvusvahelised kliendid, nt autotööstuse esindajad, küsivad oma tarnijatelt probleemide korral ka juurpõhjuste väljatoomist. Küsimise mõtteks on probleemide kordumise vältimine.

“5 MIKSi” küsimine aitab õige kasutamise korral jõuda peamise põhjuseni

Igal probleemil on põhjus. Tavaliselt on mitmeid põhjusi ja nende uurimine võib aidata probleemide kordumist tulevikus vältida või olulisel määral vähendada. Seda on võimalik rakendada nii tootmises kui ka teeninduses, tegelikult mistahes valdkonnas.

Üheks lihtsaks meetodiks on „miks“ küsimuste küsimine väljapakutavate vabanduste peale. Kuna tavaliselt piisab 5 küsimusest, siis nimetatakse seda „5 miksi“ tehnikaks. Samas tuleb arvestada, et mõnikord on mikse rohkem, mõnikord vähem.

Näiteks klient saab kätte toote, kuid komplektis on mõned detailid puudu. Kui küsida miks, siis saame vastuseks esimese „vabanduse“ – komplekteerija unustas. Kui uurida edasi, siis:

  • 2. miks: noppelehel ei olnud kinnitusdetaile välja toodud.
  • 3. miks: müügimees unustas noppelehele lisamast.
  • 4. miks: kuna müük toimus juba mõni aeg tagasi, siis müügimees ei mäletanud enam täpselt, mis toote juurde veel kuulus.
  • 5. miks: toote müümisel ei talletatud infot kokkulepete ja tervikkomplekti kohta ning seda ei sisestatud ka infosüsteemi, mis aitaks vältida unustamist.
  • 6. miks: sisemine juhtimissüsteem ei nõua sellise info talletamist ja edastamist, sest tavaliselt inimesed mäletavad …

Lõpuks jõuame juhtimissüsteemi vajakajäämisteni, mis ei arvesta müügitsükli pikkuse ja inimeste unustamisvõimega. Tavaliselt asju ei unustata, kuid kui on kiire või kokkuleppe ja tarne vaheline aeg venib pikemaks, siis võib esineda eksimusi. Selliste eksimuste käsitlemine nõuab mitmete inimeste aega, tavaliselt ka vähenmalt täiendava transportimise eest tasumise ja kliendi rahulolematuse. Seega tasub süsteem üle vaadata ja kavandada sammud sarnaste unustamiste vältimiseks.

Loomulikult on olemas ka põhjalikumaid lahendusi, kuid 5 miksi võib õige kasutamise korral anda kiire ja kasutatava tulemuse.

Täpsem info 5 miksi kohta

5 miksi kasutamist õpetatakse kvaliteedijuhi arenguprogrammi seminaril Probleemide lahendamise tööriistad

Samuti Lean 6 sigma green belt programmis (nii lihtsamate kui ka keerukamate tööriistade koosseisus) ja kvaliteediinseneri arenguprogrammis.

TJO Konsultatsioonid on viinud aastate jooksul läbi arvukalt koolitusi ja parendusprojekte. Oleme lahkesti valmis oma kogemusi jagama. Kui soovite 5 miksi vm tehnika kasutamise kohta rohkem teada, siis palun saatke oma küsimus. Kui soovite kaasata erinevate tööriistade tutvustamiseks või meeskonna väljaõpetamiseks oma valdkonna professionaale, siis palun andke meile sellest teada.

Tunned teema vastu huvi?